Zasady definiowania oczekiwań rozwojowych


 
Jeśli firma planuje zakupić szkolenia biznesowe, naprawdę kluczowe bywa przeprowadzenie adekwatnego do tematu szkoleń badania zamierzeń dotyczących planowanego szkolenia. Badanie oczekiwań szkoleniowych jest pierwszym krokiem do efektywnego projektu edukacyjnego. Znani trenerzy twierdzą, iż dobrze przygotowane działanie w ramach diagnozy potrzeb rozwojowych zapewnia wysoką korzyść z zakupionych projektów szkoleniowych.
Na pewno typowy pracownik kiedyś brał udział w jakimś programie podnoszenia kwalifikacji. Rozwijanie kompetencji pracowników ma na celu edukowanie osób biorących udział w szkoleniu zaplanowanych zdolności wykonywania pracy. Zwykle projekt szkoleniowy pociąga koszt mniej więcej 4 tyś. zł za sesję szkoleniową - i raczej nikt nie życzy sobie takich sum wyrzucic w błoto. Dlatego dalej opiszę istotne kwestie związane z definiowaniem potrzeb uczestników szkoleń. Informacje do opracowania tego artykułu zaczerpnąłem stąd: Projekty AC Lub DC 
Sesje biznesowe sprzedaję prawie od 10 lat. Widziałem różne firmy: motoryzacyjne, z branży produkcji żywności, handlowe, energetyczne, budowlane. Zwykle widziałem, że poprawnie zorganizowane definiowanie oczekiwań szkoleniowych sprawiło, iż spotkanie z uczestnikami szkolenia okazywało się naprawdę efektywne. Dalej zamieszczam wskazówki dotyczące definiowania potrzeb szkoleniowych:
- w czasie badania potrzeb szkoleniowych powinny wykazać się aktywnością kierownictwo firmy, funkcjonalni przełożeni, departament ds. personelu i  beneficjenci sesji szkoleniowych
- na etapie definiowania potrzeb edukacyjnych zastosuj różne metody diagnostyczne: ankiety, dyskusje w gronie ekspertów, eksperymenty i obserwacje
- szczegółowo przeczytaj dokumenty przedsiębiorstwa, jaka zamówiła sesje szkoleniowe. W tego typu dokumentach bywają zamieszczone kluczowe dla szkolenia informacje. Zwykle czytam je uważnie projektując program sesji szkoleniowych
- zawsze na etapie wprowadzenia do sesji szkoleniowych badam opinie uczestników, jakie były ich oczekiwania edukacyjne. Wytyczne rozwojowe ewoluują w ciągu kilku tygodni, z tego powodu notuję opinie uczestników na flipcharcie. Są one dla trenera drogowskazem podczas sesji.
W kolejnym artykule przedstawię następne reguły definiowania potrzeb rozwojowych.
To tyle menedżerskich przemyśleń.
Redakcja:Mirosław Wilk
Redaktor tego artykułu jest absolwentem wydziału historii Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z zakresu  ochrony środowiska. Posiada licencję Instruktora Nowoczesnego Biznesu MMU. Rozwija swoją firmę w Zgierzu.  Od dziesięciu sezonów prowadzi zajęcia i projektuje gry odnoszące się do radzenia sobie ze stresem w branży „rolnictwo i produkcja żywności”.

TAGI:
Audyty wynagrodzeń
Rekrutacja  w  firmach
Polityka HR w komercyjnej organizacji
Innowacyjne zarządzanie ludźmi
Skuteczny mentoring
Rozwój pracowników
Assessment Center

03.06.2016. 14:06